Pročitajte novu knjigu dr.Škoro "Tajna Bulimije"

Za narudžbu knjige kliknite ovdje! Za žrtve prehrambenih poremećaja
kojima se čini da su bezizlazno zaglavljene u nedokučivoj stupici prejedanja, dr.Tatjana Škoro napisala je knjigu koja objašnjava tajanstvene uzroke nastanka bulimije, kao i razloge koji ovaj poremećaj mogu održavati godinama.
Naručite knjigu !
*plaćanje pouzećem poštom ili uplatom na naš žiro račun.

KAKO JEDEMO I ZAŠTO SE DEBLJAMO

ZAŠTO VOLIMO ČOKOLADU I KOLAČE

Blagdani su, neki su prošli, ali još ih ima pred nama...
Sad vas steže oko struka. Postali ste pasivni, nekako umorni i bezvoljni. Dugo spavate, izležavate se pred televizorom, telefonirate satima iz mekanih fotelja,nikud vam se ne ide.
Zašto se osjećate i fizički i psihički loše upravo u danima kada se najviše odmarate i kad možete raditi što vas je volja?
Moj odgovor je:- « loše se osjećate zato što se pogrešno hranite i zato što vam je struktura aktivnosti u danu također pogrešna.Time u svom organizmu pokrećete opasnu međuigru dvije važne kemijske supstance koje vam tijelo i psihu dovode u neravnotežu i probleme.

«Pa imamo valjda pravo odmarati se i uživati kad ne radimo i još slavimo» -pobunit ćete se vi.
«Naravno» - slažem se ja – « ali dozvolite mi da vam pokažem i objasnim kako se uživa bolje i slavi zdravije».

U mozgu postoji jedna divna kemikalija zvana Serotonin, koja nas čini zadovoljnima, sretnima i daje nam polet i energiju .Još je zovu i « hormon sreće».  Ako nemamo dovoljno Serotonina u mozgu, brzo postajemo depresivni, bezvoljni i nezadovoljni.
Ako se pogrešno hranimo smanjit ćemo sebi količinu Serotonina u mozgu i osjećat ćemo se loše. Upravo to nam se dešava ovih blagdanskih dana zato što jedemo previše slatke hrane. Uz takvu prehranu na scenu diktatorski stupa hormon Inzulin koji brzo izaziva značajno  sniženje količine Serotonina u mozgu i svih njegovih pozitivnih djelovanja.
Obzirom da nam Inzulin pravi takav problem sa Serotoninom i da je tako moćan, morat ćemo ga pobliže upoznati.

Hormon Inzulin – moćni gospodar  gladi i sitosti

U našem tijelu postoji jedna žlijezda koja stvara hormon Inzulin i po potrebi ga ubacuje u krv. Ta žlijezda se zove gušterača ( latinski  Pancreas ) i o njoj ovisi da li ćemo biti ili ne skloni slatkoj hrani i debljanju u životu.
Sada ću vam ukratko i pojednostavljeno objasniti zašto se u medicinskim krugovima Inzulin smatra jednim od najmoćnijih hormona i zašto se još naziva « hormonom gladi « i « glavnim debljajućim hormonom u tijelu «.
Gušterača izlučuje Inzulin u krv samo onda kad se razina krvnog šećera (glukoze) podigne iznad normale. Glavna zadaća Inzulina je da snizi razinu glukoze ponovno na normalu.
Osim ove funkcije, nesumnjivo životno važne, Inzulin ima i druge funkcije od kojih su nama danas važne njegove tri debljajuće funkcije:

1. Inzulin stvara stalni osjećaj gladi, ali ne za svom hranom već samo za ugljikohidratima ( najviše za šećerom i brašnom ) . Ta glad može ići do stupnja neodoljive žudnje koja je vrlo slična ovisnostima o alkoholu ili narkoticima.
Važno je istaći da je osjećaj gladi koji stvara Inzulin jači od naše snage volje i da mu se svojim odlukama i voljom ne možemo oduprijeti.

2. Inzulin je glavni hormon kod pretvaranja hrane u masne nakupine u tijelu.
On je «dirigent» enzimima u toku probave hrane i dokle god njega ima dovoljno u krvi, on će dirigirati da se dobar dio hrane pretvori u mast i uskladišti u tijelu.

3. Inzulin, kada ga ima dosta u krvi, sprječava topljenje masnih zaliha u tijelu, odnosno spriječava mršavljenje.
Ako ste ovo razumjeli, tada vam je jasno šta vam Inzulin čini ako ga ima puno u krvi:
On vas stalno tjera da jedete slatku i škrobnu hranu, a kada je pojedete lako je pretvori u masnoću. Na kraju još spriječava topljenje već ranije stvorenih masti.

Rekla sam već prije da gušterača izlučuje Inzulin samo onda kad se povisi razina šećera u krvi. Šećer u krvi raste samo pri obroku i to samo onda kad se jede hrana koja se probavom pretvara u krvni šećer. Možda ste već pogodili koja se to hrana probavom pretvara u krvni šećer i diže razinu šećera u krvi – pa naravno, baš hrana koju u ovim blagdanskim danima ne prestajemo jesti – UGLJIKOHIDRATI!

Ugljikohidratna hrana je sva ona hrana koja u sebi sadržava šećer i škrob, a to su: kolači, kreme, čokolada, keksi i sve druge slastice,  sva tijesta – bilo slana ili slatka, jer sadržavaju brašno, zatim kruh, krumpir, riža...
Da stvar bude gora, ugljikohidratna hrana je uvijek i masna hrana, pa tako Inzulin ima puno sirovine za stvaranje masnih zaliha.
Važno je još zapamtiti da se BJELANČEVINE i MASTI  u hrani tijekom  probave NIKAD ne pretvaraju u šećer, pa tako ne raste šećer u krvi i gušterača miruje i ne izlučuje Inzulin u krv.

Da sada rezimiramo:

  • Od sve hrane koju unesemo u sebe SAMO ĆE SE UGLJIKOHIDRATI  PROBAVOM PRETVORITI U ŠEĆER. Time se diže razina šećera u krvi, na što odmah reagira gušterača i ubacuje Inzulin u krv kako bi se razina šećera u krvi smanjila i normalizirala.
  • Naravno, čim se Inzulin nađe u krvi, on odmah proizvodi  i svoja tri debljajuća djelovanja.
  • U dane praznika ljudi neprekidno jedu jako velike količine ugljikohidratne hrane, čime stalno sebi dižu šećer u krvi. Gušterača odmah reagira i po čitave dane «upumpava» Inzulin u krv a Inzulin zatim, naravno, čini svoje
  • Tako zbog obilja Inzulina u krvi jedete i dalje iako ste svjesni da ste već dovoljno pojeli.
  • Isto tako zbog obilja Inzulina u krvi gubite kontrolu kad počnete jesti kolače ili čokoladu i voljno ne možete zaustaviti žudnju za njima.
  • I na kraju, zbog tog istog Inzulina imatesljedećeg jutra bar pola kilograma više na vagi.
  • Gušterača obično ima vrlo preciznu i točnu reakciju na skok šećera u krvi, ali ima ljudi čija gušterača uvijek izluči previše Inzulina – to je genetska «greška» (često familijarna).

Takvi ljudi uvijek imaju previše Inzulina u krvi i oni se zbog toga debljaju brže i lakše nego ostali. Jasno vam je sada da će ti ljudi uvijek biti veliki ovisnici o slatkoj i drugoj ugljikohidratnoj hrani. Njihove prevelike količine Inzulina u krvi «zahtijevaju» i ogromne količine ugljikohidrata koje onda unose u organizam u obliku «napadaja prežderavanja» što naravno izaziva ubrzano debljanje.

 Znači, u odnosu na prehranu i reakciju organizma, postoji nekoliko vrsta ljudi :  

 1. Ljudi koji uvijek jedu umjereno i kojima gušterača dobro funkcionira. Oni niti za vrijeme blagdana ne mijenjaju svoj stil prehrane i jedu vrlo male količine ugljikohidratne i masne hrane.Zato je njima razina Serotonina u mozgu uvijek normalna i stabilna.Zbog visokog Serotonina oni su fizički aktivni i psihički stabilni, vitki su i vedrog duha i dugo zadržavaju mladenački izgled i vitalnost.

2. Ljudi koji samo u dane praznika i drugih slavlja pretjeranim uživanjem u ugljikohidratima sebi jako povećaju razinu Inzulina u krvi pa postaju «blagdanski ovisnici o ugljikohidratima» i zarade par kilograma kojih se kasnije relativno lako riješe;

3. Ljudi koji zbog važnih promjena u životu ( ženidba, selidba, pasivniji stil života, stres i sl.) naglo promjene  stil prehrane i počnu više i češće jesti ugljikohidratnu hranu.

Oni mogu razviti malu, srednju ili jako izraženu ovisnost o ugljikohidratima a samim tim i poremećaje prehrane poznate pod imenima Bulimija ili Binge eating disorder.

 4. ljudi koji su i van praznika, godinama, nekad čitavog života  stalno ovisni o ugljikohidratima i to se lako vidi po njihovoj prekomjernoj težini.

Ja se iskreno nadam da ćete sada  imati više razumijevanja za njih jer sada znate da ovi ljudi nisu svojevoljno u takvom nezavidnom stanju.

Vi sada znate da ima jako puno debelih ljudi koji imaju urođeni metabolički poremjećaj u vezi sa nepravilnim radom gušterače. Taj poremećaj se manifestira prevelikom količinom Inzulina u krvi uvijek kad ti ljudi jedu «opasne» ugljikohidrate kao što su šećer i brašno. Naravno, kod njih su zbog toga jako izražena sva tri debljajuća djelovanja Inzulina (o kojima sam na početku govorila):
Oni najviše vole slatku i brašnjavu hranu i ona na njih djeluje kao «droga»
Što je više jedu, sve više je žele. Svojom voljom ne mogu suzbiti tu stalnu žudnju za ugljikohidratima ma koliko se trudili, jer je Inzulin jači od snage volje
Za njih su blagdani i «raj» i «pakao». S jedne strane neizmjerno (ovisnički) uživaju u ugljikohidratima kojih ima u obilju, a s druge strane su očajni zbog svjesnosti da će vaga za samo par dana pokazati 5 i više kilograma novih masnih zaliha.
Oni ne mogu  lako smršaviti a kad im to, uz ogromno mučenje, i pođe za rukom, nisu u stanju održati novu težinu, već sve kilograme brzo vrate uz još veću ovisnost i još veće debljanje. 

LIJEČENJE OVISNOSTI O UGLJIKOHIDRATIMA

Kako pomoći sebi kad se nađete u situaciji gubljenja kontrole nad svojom prehranom  i kad hrana postane vaša cjelodnevna opsesija od koje ne možete pobjeći?

Tada je neophodno sljedeće:

  • uravnoteženje aktivnosti Inzulina  uz kompletnu metaboličku ravnotežu u tijelu
  • uvođenje reda u strukturu obroka ( pravilna kombinacija hranljivih i ostalih sastojaka hrane )
  • pravilan vremenski i količinski raspored obroka
  • vježbe fizičke i psihičke relaksacije tijela (aerobne aktivnosti kao što su: brzo hodanje, joging, plivanje, bicikl, plesanje, zatim joga, meditacija, kreativna vizualizacija, autogeni trening, itd.
  • Pozitivan duhovni i mentalni stav u odnosu na sva događanja u životu
  • Ovo su sve teme koje  iziskuju puno medicinskog znanja od strane liječnika, kao i rad na sebi za cijeli život

NAJVAŽNIJI KORACI KA ZDRAVOJ PREHRANI

  • izbjegavajte što više možete  bijeli kristalni šećer (saharozu) u svakodnevnoj prehrani. Osobe sklone debljanju trebaju ga doživotno isključiti iz prehrane i zamijeniti umjetnim sladilima (Aspartam, Stevia, Natren i dr.) ili Fruktozom (to je voćni šećer koji «izvlači» vrlo malo Inzulina iz gušterače u krv )
  • bijelo brašno zamijenite cjelovitim ( integralnim) Bijeli kristalni šećer i bijelo brašno se jako brzo pretvaraju u krvni šećer i izvlače vrlo velike količine Inzulina u krv. Oni su ti koji stvaraju uvjete za brzi i veliki razvoj ovisnosti o ugljikohidratima, za različite poremećaje prehrane i  za debljanje. 
  • svakodnevno jedite bjelančevine (ribu, perad, meso, mliječne proizvode, jaja)
  • jedite što više raznih salata u neograničenim količinama
  • jedite svakog dana zeleno i ostalo povrće
  • jedite orašaste plodove i sjemenke jer je to najkompletnija hrana s vrlo malo ugljikohidrata
  • voće jedite odvojeno, između obroka
  • od masnoća koristite biljna ulja, naročito hladno prešano maslinovo ulje
  • hranu treba vrlo malo soliti ( obilno koristite biljne začine )
  • svakog dana popijte 1,5 l izvorske vode i  0,5 l mineralne vode
  • svakog dana popijte jednu kvalitetnu multivitaminsko-mineralnu tabletu
  • jedite 2-3 glavna obroka (obavezno s bjelančevinama) i 1-2 međuobroka (najbolje samo voće)

Ako se hranite po ovim pravilima, tada sebi za blagdane (a i za obične dane) možete pripremiti kolače i slastice bez saharoze i bez bijelog brašna i tako zaustaviti ili smanjiti izlučivanje Inzulina iz gušterače u krv. Samim tim izbjeći ćete  glad za ugljikohidratima i posledično debljanje.